Antallet af butikker med bland-selv-slik er eksploderet i de seneste år. Og det er der måske en rigtig god grund til. Som det blev afdækket i DR-programmet Pengejægerne, er det muligvis Danmarks nemmeste sted at snyde. En af dem, der udnyttede systemet til det yderste, er Nazer Nour der for alvor blev udstillet i Danmarks Radios Pengejægerne Sæson 1 Afsnit 3.
Gennem sit selskab Mums Slik ApS drev han slikbutikken Nam Nam Slik på Frederikssundsvej i København. På overfladen en helt almindelig slikbutik, hvor lokale børn og voksne kunne købe billigt fredagsslik.
Men under overfladen gemte der sig et systematisk maskineri af smugleri, skattesvindel og ulovlige fødevarer. En sag så omfattende, at den endte med en skatteregning på 4,5 millioner kroner og en hovedrolle i bedste sendetid på landsdækkende tv.
68 tons slik uden sporbarhed
For at forstå omfanget af Nazer Nours forretningsmetoder, skal vi tilbage til 2017. Her gennemførte Fødevarestyrelsen en koordineret kontrolaktion sammen med SKAT og de svenske fødevaremyndigheder. Målet var at afdække svindel i slikbranchen.
Da turen kom til Nam Nam Slik på Frederikssundsvej, fik kontrollanterne sig noget af et chok. Butikken kunne ikke fremvise sporbarhed på over 68 tons slik, som de havde indkøbt og videresolgt over en periode på blot otte måneder.
Lad det lige synke ind. 68.000 kilo slik. Det svarede til, at butikken ikke kunne redegøre for hele 72 procent af sin omsætning. Fødevarestyrelsens rejsehold havde aldrig set noget lignende i det omfang.
Slikket blev simpelthen kørt ind i landet fra Sverige i store varevogne og leveret direkte til butikken. I Sverige er der ikke de samme høje sukkerafgifter som i Danmark. Ved at undlade at betale den danske afgift, kunne Nazer Nour sælge slikket til priser, der underbød alle lovlige konkurrenter.
Et spor af sure smileys og politianmeldelser
Det ulovlige slik manglede ofte dansk mærkning, hvilket gør det “piv-ulovligt” at sælge i Danmark, da forbrugerne ikke kan se ingredienser og allergener. Det førte til en perlerække af sanktioner fra myndighederne.
I månederne op til butikkens lukning var Mums Slik under skærpet kontrol. Det resulterede i sure smileys, advarsler, bøder og hele to politianmeldelser. Men Nazer Nour lod sig tilsyneladende ikke stoppe af myndighedernes indgriben. Slikket fortsatte med at flyde over disken.
Kunderne kunne fylde poserne for blot 7,99 kroner per 100 gram. Et regnestykke, der ifølge Fødevarestyrelsen slet ikke kan hænge sammen økonomisk, hvis man vel at mærke betaler sine afgifter og sin moms.
Skatteregningen på 4,5 millioner
Da SKAT for alvor gik ind i sagen, tegnede der sig et dystert billede. Mums Slik ApS havde slet ikke været registreret for chokoladeafgift. Det betød, at statskassen var gået glip af massive indtægter.
SKAT udskrev en regning på hele 4,5 millioner kroner. Alene chokoladeafgiften udgjorde næsten 3,5 millioner kroner. Resten var manglende moms.
Da nettet strammedes, valgte Nazer Nour en klassisk manøvre i svindlermiljøet. I februar 2019 meldte butikken ud på Facebook, at man lukkede for at renovere lokalerne. Men bag kulisserne skete der noget helt andet.
Selskabet Mums Slik ApS flyttede pludselig adresse til Vibevej 23 i København NV. Da kammeradvokaten, som var udpeget som kurator i konkursboet, rykkede ud til adressen for at sikre værdierne, fandt han ingen slikbutik. På adressen lå Dansk Islamisk Institut. Det var et åbenlyst forsøg på at skjule selskabet for myndighederne.
Nyt selskab, samme butik
Mens Mums Slik ApS gik konkurs og efterlod en millionregning til skatteyderne, skete der noget bemærkelsesværdigt på Frederikssundsvej.
I april 2019 åbnede slikbutikken igen. Køen strakte sig langt ned ad gaden, og indenfor bugnede hylderne. På facaden stod der stadig Nam Nam Slik. Men på papiret var det nu et helt nyt selskab, Altadar IVS, der drev butikken. Direktøren og ejeren var stadig den samme: Nazer Nour.
Da kammeradvokaten undersøgte konkursboet for Mums Slik, ledte han efter det varelager på omkring et ton slik, som Fødevarestyrelsen vidste var i butikken. Nazer Nour hævdede, at det hele var blevet smidt ud. Kammeradvokatens mistanke var dog klar: Slikket var med stor sandsynlighed blevet solgt videre i det nye selskab.
Nazer Nours forretningsmodel er et skoleeksempel på, hvordan statskassen hvert år bliver snydt for milliarder af kroner. Man opbygger gæld, lader selskabet gå konkurs, og starter forfra dagen efter i et nyt selskab. Og mens skatteyderne betaler regningen, fortsætter salget af ulovligt slik, som om intet var hændt.
Svindlere.dk Bedømmelse: Nazer Nour
Grådighed: 8/10
At importere 68 tons ulovligt slik og unddrage statskassen for 4,5 millioner kroner i skat og moms viser en enorm grådighed. Det er systematisk svindel i stor skala.
Folkelighed: 6/10
Bland-selv-slik er noget af det mest folkelige, der findes i Danmark. At bruge fredagsslikket som skalkeskjul for økonomisk kriminalitet rammer bredt, men gør ham ikke ligefrem til en folkehelt.
Kreativitet: 4/10
Metoden er langt fra kreativ. Det er den ældste bog i svindler-biblioteket: Kør varer over grænsen, “glem” at betale afgift, og lad selskabet gå konkurs, når SKAT banker på døren. At flytte adressen til et islamisk institut er dog et lidt usædvanligt træk.