Du har sikkert allerede læst en del anmeldelser, når du søger rundt på Google. Man kan du egentlig tage Google anmeldelser for 100% gode varer – eller bliver der fiflet lidt med tingene hist og pist?

Langt de fleste søger på Google, når de skal finde svar på alt mellem himmel og jord. Google er også gerne det første skridt på vejen mod at booke hotelværelser, købe varer eller finde services, man har brug for.

Når du søger på Google efter en virksomhed, er der stor sandsynlighed for, at der i samme ombæring dukker nogle anmeldelser op. Det er disse Google Reviews – eller anmeldelser – du skal høre nærmere om nu.

Kan du stole på, hvad du læser, når du tager Google Reviews med på råd?

Vi giver dig også nogle tips og tricks til, hvordan du med fordel kan gribe det an, hvis du vælger at tilmelde din egen virksomhed Google Reviews.

Google Reviews – Sådan fungerer det

Som virksomhed vil man naturligvis gerne anmeldes så godt som muligt af sine kunder. Man kan smide om sig med rosende ord om sig selv. Men hvad der for alvor batter noget er, når uafhængige kunder giver gode anmeldelser med på vejen, som kan læses af andre.

Google Reviews (anmeldelser) står for at hjælpe kunderne på vej mod at vælge rigtigt, når de søger på nettet. Webshops bliver anmeldt. Flyselskaber får anmeldelser med på vejen. Fysiske butikker ligeså. Hoteller også – osv.

De dage, hvor man som kunde efterlod sine anmeldelse i en gæstebog, er for længst borte. Du kan i stor stil rådføre dig med internettet, før du finder betalingskortet frem.

Som virksomhed skal man tilmelde sig Google Reviews, for at kunderne får mulighed for at efterlade sig anmeldelser. Der er flere gode grunde til at gøre det:

  • Du kan øge din virksomheds troværdighed
  • Det er muligt at kommunikere direkte med kunderne via Google Reviews
  • Man kan stige i graderne ved gode og mange anmeldelser
Tips og tricks til virksomhederne derude

Brug Googles anmeldelser vejledende

Hvis du bruger Google Reviews til at hjælpe dig med at træffe et valg, er der to ting, der er gode at huske på:

  1. Kunder har en tendens til at anmelde på eget initiativ, når de er særligt utilfredse. Sådan lidt som en afstraffelse af firmaet og til skræk og advarsel for potentielt nye kunder.
  2. Når firmaer opfordrer en kunde til at skrive en anmeldelse, sker det med håb om at få 5 stjerner og ovenud positive udtalelser. ‘Hvis du kunne lide dit ophold på Hotel Liberty, hvad så med at give os 5 stjerner?’

Anmeldelser på nettet har det altså med at være i både den ene og den anden retning. Et helt sandfærdigt billede får man først, hvis ALLE kunder brugte et par minutter på at sammenfatte deres oplevelse.

Sådan forholder verdenen af online brugeranmeldelser sig dog langt fra. Der findes adskillige snedige måder at udnytte sit engagement med Google Reviews på, så firmaet kommer til at fremstå i det bedst mulige lys.

Ja, du har sikkert allerede gættet det … Der har endda været eksempler på, at man kan købe en dosis 5-stjernede anmeldelser og dermed booste sit firmas renommé kraftigt i vejret.

Friske anmeldelser sælger mest

Det er ikke nok at samle en ordentlig stak topanmeldelser sammen og så læne sig tilbage. Google Reviews har nemlig brug for jævnlig vanding. Kunder vil have friske anmeldelser, hvis de for alvor skal tage dem for gode varer. Og det er jo egentlig naturligt nok.

Hvad kan du bruge en tre år gammel anmeldelse af et spisested til? De skifter jo ejere nærmest uden stop, og menuen kan byde på noget helt andet i dag. For ikke at tale om, at serveringspersonalet sandsynligvis er byttet ud flere gange siden.

Man skal bruge nye og gode anmeldelser på kontinuerlig basis, hvis man skal udnytte Google Reviews bedst muligt som virksomhed.

De mest ihærdige firmaer opnår også gerne de højeste samlede ratings på Google Reviews. Man kan godt se det som en form for manipulation. Anmeldelser skulle jo gerne afspejle folkets generelle holdning. Men hvis kunder udelukkende bliver opfordret til at anmelde positivt, så får man et samlet billede, som givetvis ikke svarer til virkelighedens verden.

Man kan trykke ‘Delete’ og starte forfra

Der er andre måder at manipulere med Google Reviews på. Hvad med den gode gamle, hvor man sletter alt og starter forfra? Godt nok mister man så også de gode anmeldelser – men vigtigst af alt bliver alle bundskraberne skyllet ud i toilettet.

Så kan man jo tænke over, hvordan man skal gribe eventyret an, næste gang man tilmelder sig Google Reviews.

Anmeldelsestjenesten er altså ikke en uafhængig dommer over, hvem der gør det godt, og hvem der yder en dårlig service. Meget kommer an på, hvordan man griber ‘opgaven’ an, når man tilmelder sig Google Reviews. Man kan blive ramt af en sværm af dårlige og falske anmeldelser, eller man kan skabe grobund for, at de 5-stjernede anbefalinger vælter ind.

Sådan fjerner du falske anmeldelser

Er en virksomhed værd at stole på, hvis den KUN får topanmeldelser?

Lad os se det i øjnene: Der findes vist ikke nogle restauranter, hoteller, badelande, webshops, værksteder, scooter-udlejere osv. som tilfredsstiller alle deres kunder til topkarakter med kryds og slange.

Derfor bør man nok lige tænke sig om en ekstra gang, hvis man på Google Reviews støder på noget, som virker lidt for godt til at være sandt. Når en tilmeldt virksomhed udelukkende kan præsentere 5-stjernede anmeldelser, kan der være ugler i mosen.

Hvis du kan finde lidt af hvert, har du måske fundet frem til stedet, hvor du skal lægge dine penge. Anbefalingen herfra er, lige at bruge to minutter ekstra på at læse lidt mellem linjerne, når du skal træffe en beslutning.

Du kan hurtigt spotte, om det er rigtige mennesker, der har skrevet anmeldelsen – eller om det er en eller anden maskine, der er blevet sat på sagen. Du kan også sortere lidt i de forsmåede kunder, som er direkte rasende i deres retorik. Måske ligger der et personligt motiv bag.

At svare på anmeldelser fra kunder

Til forskel fra en gæstebog, kan online anmeldelser opdateres og svares på løbende. De kan skabe grobund for en dialog mellem kunden og virksomheden. Man kan i samme forbindelse offentligt kompensere kunden, hvis der er gået noget galt undervejs.

Potentielt nye kunder kan så se, at der har været en dårlig anmeldelse, som er blevet taget til efterretning af det pågældende firma. Og det kan skabe stor tryghed.

Fx kan en webshop svare således på en 1-stjernet anmeldelse:

‘Vi er kede af, at vores service ikke levede op til dine forventninger. Derfor vil vi gerne give dig 200 kroners rabat på din næste ordre – vi skuffer dig ikke endnu en gang!’

Effekten af at kommunikere i øjenhøjde med sine kunder skal slet ikke undervurderes. Det vrimler med tilbagemeldinger fra sure kunder, som må vente i dage eller uger på at få klarhed over deres klager. Hvis du fx er indehaver af en mindre webshop, har du sikkert tid og mulighed for at være hurtig på aftrækkeren, hvis der er utilfredshed at spore.

Sådan kan dårlige Google anmeldelser pludselig vendes til egen fordel.

En dårlig anmeldelse, der får lov at stå ubesvaret tilbage er på den anden side ren gift. For hvorfor har virksomheden ikke reageret? Er de ligeglade med deres kunder? Læser de ikke med, når deres kunder anmelder dem? Eller er der måske bare noget om snakken, når kunden hævder, at hun slet ikke fik den sommersalat, som hun ellers betalte i dyre domme for?

Et godt råd: Tag dine kunder alvorligt og reagér hurtigt og prompte, når en dårlig anmeldelse tikker ind. Lige meget om du enig eller uenig i påstandene. Det vil vise sig det hele værd.

Sådan skriver du anmeldelser på Google

Konklusion – Kig lige Google Reviews igennem en ekstra gang

Som sagt: Hvor der er mulighed for at snyde, bliver der også snydt. Der er eksempler på, at der er blevet fiflet lidt kreativt med Google-anmeldelserne rundt omkring. Det trænede øje kan dog spotte urent trav.

Hvis noget er for godt til at være sandt, så er det som regel lige, hvad det er. Tommelfingerreglen over dem alle gælder også, når du læser anmeldelser på Google Reviews. Du skal også lige bruge din sunde fornuft, hvis en enkelt utilfreds kunde ligger til grund for masser af rasende anmeldelser. I det tilfælde kan der være gang i en kampagne med det formål at skade virksomheden mest muligt.

Som kunde gælder det altså om at tage læsebrillerne på og knibe øjnene sammen for at få den fulde sandhed.

Som virksomhed skal du lægge en plan for, hvordan du vil gribe det an, hvis du vil have størst muligt udbytte af Google Reviews.

Vi ønsker dig god jagt på de bedste og mest sandfærdige Google anmeldelser!