Spam er noget som vel stort set alle kender til, men hvordan er det egentligt defineret?
Den oprindelige og korrekte definition er: e-mails med kommercielt indhold, som du ikke har givet afsenderen tilladelse til at sende.
Det vil sige, at når du får tilbud om Viagra, kviklån, abonnementer osv. så er det i den grad kategoriseret som spam og er ulovligt at sende.
I dag betegner de fleste dog bare spam som uønskede e-mails. Det vil sige, at hvis du modtager et tilbud om et produkt – og afsenderen har din e-mail, fordi du engang i tidernes morgen har tilmeldt dig deres nyhedsbrev … Så er det IKKE spam, og dermed ikke ulovligt at sende.
Hvis du er sikker på, at du ikke har givet afsenderen lov til at sende dig e-mails, kan du anmelde afsenderen for at udsende spam. Dette gør du via Forbrugerstyrelsen.
Det første du skal gøre er at kigge på afsenderens e-mail. Hvis den slutter på .dk, er det et dansk domæne, og så skal du skrive til: dansk@spamklage.dk
Hvis den ikke slutter på .dk er det en udenlandsk afsender – her skal du sende en kort e-mail til int@spamklage.dk
OBS: Du behøver ikke sende en længere forklaring, da der automatisk bliver sendt en formular retur til dig.
Særlige tilfælde af spam
Hvis du får e-mails fra nogen, der udgiver sig for at være andre (såsom e-mails, hvor afsenderen udgiver sig for at være din bank, SKAT eller lignende) så er det IKKE spam, men i stedet bedrageri. Her skal du anmelde det til Politiet i stedet.
Dette gør du ved at klikke dig ind på Politiets hjemmeside:
Klik her for at finde din politikreds. Nu skal du bare klikke på “Kontakt” hvorefter du finder en e-mail til din lokale politikreds. Det er her du skal sende anmeldelsen til, hvis afsenderen udgiver sig for at være Skat, Visa, din bank eller lignende.
Det samme gælder, hvis det er danskere eller udlændinge, der forsøger at narre penge fra dig (såsom de klassiske Nigeria-breve).
Nu ved du, hvordan du tackler spam og andre uønskede mails i din indbakke.